[Persbericht] Coronavirus: bewoners transitiehuis helpen woonzorgcentrum Mechelen

Transitiehuis Mechelen en WZC Hof van Egmont slaan de handen in elkaar.
Onze transitiehuizen

Mechelen, 7 april 2020 - Woonzorgcentrum ‘Hof Van Egmont’ schakelt de bewoners van het eerste Belgische transitiehuis in om doorheen de coronacrisis hun tuin te onderhouden. De bewoners van het transitiehuis zijn blij dat ze op deze manier een maatschappelijke meerwaarde kunnen zijn binnen de huidige omstandigheden. G4S Care, dat de gedetineerden in het transitiehuis begeleidt, beschouwt de samenwerking als een mooie stap binnen hun reïntegratietraject.

In het Mechelse transitiehuis wonen vijftien gedetineerden die hun gevangenisstraf bijna volledig hebben uitgezeten. Binnen het huis krijgen ze meer vrijheden en mogelijkheden om aan hun reïntegratie in de maatschappij te werken. “Onze deelnemers hebben in het verleden strafbare feiten gepleegd en dat heeft schade veroorzaakt, ook aan de maatschappij. Herstel doen naar medeburgers is een belangrijke stap in hun reïntegratie”, stelt Bart Claes, manager G4S Care van het transitiehuis.

Daarom zochten de deelnemers van het transitiehuis, in samenspraak met de begeleiders van G4S Care, hoe ze in de coronacrisis een meerwaarde konden zijn voor de buurtbewoners in Mechelen. Door in gesprek te gaan met de zorgverleners van het woonzorgcenrum, dat achter het transitiehuis gelegen is,  ontdekten ze dat de tuin in deze periode niet onderhouden kon worden. Daarom besloten de deelnemers van het transitiehuis hun hulp aan te bieden.

Bart Claes: “In deze moeilijke coronatijden ontstaan nieuwe kansen om er voor elkaar te zijn. Meer dan ooit zien we dat solidariteit ons als mens verbindt en meerwaarde geeft aan ons leven en dat van anderen. Onze deelnemers krijgen nu in het woonzorgcentrum de kans iets terug te doen voor de maatschappij en dat geeft hen ook voldoening. De coronacrisis is geen uniek moment. We willen deze maatschappelijke acties ook na de crisis blijven voortzetten.”

Venster naar de wereld

Woonzorgcentrum Hof Van Egmont is zeer tevreden over de hulp van de deelnemers van het transitiehuis. Voor de medewerkers en ouderen is de coronacrisis een zeer moeilijke tijd. Deze extra hulp biedt het personeel dan ook de kans om alle energie te richten naar de zorg voor hun bewoners. Dat de tuin goed onderhouden wordt deze periode blijkt ook van enorm belang voor de ouderen, getuigt Gabriella De Francesco, schepen van welzijn binnen de Stad Mechelen en voorzitter van Zorgbedrijf Rivierenland, waar het woonzorgcentrum deel van uitmaakt.:

“Voor de ouderen is de tuin een zeer belangrijk venster naar de wereld, zeker in tijden van isolatie. Het voorstel van het transitiehuis om onze tuin mee lenteklaar te maken, kwam hier als geroepen. Onze tuin had dringend een lente-opfrissing nodig. De terrassen lagen er troosteloos bij na de winter. En nu onze nieuw geplante struiken ook dagelijks water nodig hebben, zijn we meer dan tevreden met deze onverwachte hulp.”

G4S Care benadrukt dat het steeds alle maatregelen die opgelegd zijn binnen het kader van de inperking van het coronavirus in België respecteert. Zo komen de deelnemers van het transitiehuis niet in contact met bewoners of zorgpersoneel van het woonzorgcentrum.

Het transitiehuis in Mechelen is bijna acht maanden open. In februari ronde een eerste deelnemer zijn reïntegratie-traject succesvol af.