Wat zijn de trends inzake woninginbraken in tijden van corona?

Vanuit onze alarmcentrale zien we een aantal belangrijke trends  op vlak van woninginbraken in ons land. Zo verwachten we dat door de coronacrisis het aantal woninginbraken nog sterker zal dalen dan andere jaren.
1 dag niet - inbraken

Verder vonden we ook nog deze trends:

• Telewerken houdt ook inbrekers thuis. Tijdens het hoogtepunt van de lockdown in april noteerde onze alarmcentrale nog nooit zo weinig alarmen. Zodra de maatregelen weer werden versoepeld, steeg het aantal alarmeringen weer, met een absoluut hoogtepunt in juli en augustus. Traditioneel zijn dat sowieso perioden dat er meer alarmen afgaan (doordat veel mensen vakantie nemen), maar inbrekers leken in die periode toch de verloren tijd van de lockdownperiode extra in te halen. Het "dieptepunt" in april en "hoogtepunt" in juli en augustus van alarmen was vooral te merken in privéwoningen. Het aantal keer dat een alarm afging bij bedrijven bleef hetzelfde als daarvoor.

• Ook een avondklok houdt inbrekers thuis. Toen Antwerpen een avondklok inlaste, kwamen ook minder alarmen vanuit Antwerpen binnen op onze centrale. Het feit dat er vrijwel geen mensen op straat waren vanaf 23u30, maar wel meer mobiele patrouilles van politie en bewakingsdiensten, werkte volgens ons heel ontradend voor inbrekers.

Met de nieuwe verstrengde maatregelen die veel mensen opnieuw thuis houdt, raden we wel aan waakzaam te blijven:

• Ook al werkt u van thuis uit, schakel alarmen niet zomaar uit. Inbrekers durven risico's nemen.

• Als u als bedrijf besluit om uw medewerkers niet meer naar kantoor te laten komen, zorg dan zeker dat u alles goed afsluit, alarmen inschakelt en verwittig ook uw beveiligingsdienst.

• Bouw voldoende sociale controle in als u uw huis toch verlaat (bijvoorbeeld om naar de winkel te gaan). Dit moet niet noodzakelijk ingaan tegen de sociale afstandsregels. Licht uw buren in als u uw huis verlaat en geef hen de mogelijkheid om te checken als ze iets verdachts merken.